Saturday, January 16, 2010

Pagi-pagi

Bismillah

lama tak menulis. mujur ada peristiwa yang ringkas dan menarik baru sekejap tadi berlaku buat mama rasa nak menulis.

sekarang pukul 8 pagi di Amman, Jordan.
30 minit yang lalu:

hanin bangun dari tidur sambil mata masih terkebil2 susah nak bukak (masih mengantuk lagi), berkata:

'bizzz'

ok, itu mama faham dah..pagi2 bangun terus mintak khubz (roti) mujur ada roti dekat dgn katil, mama pun belum boleh bukak mata betul2...huhu
hanin berkata lagi sambil menunding jari ke arah pintu:

'puuu'

mama pun dengan confidentnya tutup lampu tidur yang betul2 sebelah pintu...rasanya betul dah, bunyi 'pu' macam lampu, dekat dgn tempat die tunjuk pulak ada lampu.

hanin menangis...menangis sesedih-sedihnya... 'PUUUUU'

ok2, mama pasang lampu kalimantang yang besar pulak.

tidak mamaaaaa!!!! ( mungkin hanin akan cakap ni kalau dia dah fasih haha)

hanin nangis, kali ni perasaannya bertambah kecewa...

'PUUUUUU'

hanin pun turun katil sendiri, sambil nangis berjalan ke dapur sambil menyebut 'puu'....'puuuu'.

berhenti kat tengah2 dapur, tergamam, terus nangisssss...kecewa betul nampaknya.

tiba2 ilham datang kat mama,

'YA ALLAHHHH......SAPU KE???!'

mama pun berlari kepada jem roti yang ada di meja ruang tamu...
istilah penggunaan jem roti kan: SAPU.

alkisah, perjuangan seorang anak memahamkan ibunya....
kesian kan kalau kita bayangkan situasi ni berlaku pada diri kita, kita sakit kita lapar tapi orang tak faham apa yang kita nak, kadang2 orang paksa kita senyap jangan buat bunyi2 (bahasa kita tu sebenarnya) atau alihkan demand kita kepada benda lain.

maka, kita yang sakit terus menahan sakit,
kita yang lapar, terus menahan lapar.
kita yang lapar, diberi main anak patung,
kita yang sakit, diberi pukulan tambah sakit....

lailahaillaLLAH anta subhanaka inni kuntu minaz zholimin


5 comments:

Ain Allen said...

halah.. halah.. kesiannyaa.. pu.. hehe.. anak berjuang nk fhmkn mama.. mama pun berjuang nk paham.. huhu

BAYT AMZAR said...

huhu.. sama-sama faham memahami.. :D hanin pakai baju adik uwais!! suka tgk.. :) rindu ahnin selalu... mmuuaahhhh!!!

Khazinatul_Asrar said...

alolo..ciannya hanin. hehe. biasa la, bhs budak2 :D
sgt sweet! salam peluk cium buat hanin ^_^

ainshams said...

tibe2 tringat kisah kt alfuhays mental hosp. makcik tuh depress x nk ckp.. last2, akak berbual dgn dye gune bahasa isyarat & dye pon layan jek.. huhu~

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....