Tuesday, January 6, 2009

ingat nk upload gamba hanin, rupanya...

tengah sibuk2 dengan ummi uwais nak pilih gamba terbaru Hanin yang mana (untuk upload kat sini), tiba2 dengar bunyi suara orang2 ramai depan rumah, kejap lepas tu abi call, suruh keluar ada muzaharah (demonstrasi) protest perang di ghaza yang hari ini dah masuk hari ke-11. terus mama capai camera kat tangan umi dan lari tinggalkan hanin kat ummi uwais...huhhu...takpe ek ummi, gambar tu ummi dapat gak..mama lari dulu memandangkan mama dah pakai tudung jubah siap.



sedap dengar laungan2 mereka tadi, beraneka
laungan termasuk laungan perli kepada kuasa2
arab yang duduk senyap mengecut dalam selimut
kat rumah, memang ini laungan mereka tadi!


ini adalah kali pertama mama ikuti perang dalam
era modern dan teknologi, jam demi jam berita terbaru mama dan abi ikuti melalui siaran langsung di Al Jazeera Mubasher (live). Membuak2 darah tiap kali melihat satu demi satu anak-anak kecil, lelaki tua dan remaja digegas masuk ke hospital. Sempat mama dan abi lihat live camera memfokus kepada seorang remaja lelaki yang dah terbaring atas katil, kemudian camera memfokus kepada seorang kanak2yang berada atas katil sebelah remaja tadi yang sedang dirawat oleh seorang doktor dalam keadaan dia unconcious dan kelihatan seperti tak bernafas, doktor itu sedang menebuk satu tiub ke rusuk kanan dia dan terpancut2 darah jatuh ke atas lantai, beberapa minit kemudian camera tu beralih fokus ke remaja lelaki tadi dan doktor yang baru datang disebelahnya itu telah mencabut tiub pernafasan dari hidungnya dan mungkin kawannya yang disebelahnya itu serta merta menangis dan mengangkat remaja tadi yang ketika itulah telah menjadi jasad tak bernyawa...hasbiyallah...dia tak sempat dirawat ke
rana keadaan terlalu panic. kejadian ni memang sangat mengesan hati mama dan abi.

sama-samalah kita bermujahadah bersama saudara kita di ghaza, tingkatkan doa, sumbangkan harta, tingkatkan amalan. Moga Allah hitungkan kita bersama para mujahideen dan syuhadaa'..
al intisar lana...

No comments: